lauantai 21. huhtikuuta 2007

Mobiilia oppitunnin valmistelua

Palasin eilen ITK-päiviltä suoraan PS5-oppitunnille. Olin varoittanut opiskelijoitani, että juna voi olla myöhässä ja olihan se. Lähetin tekstarin heille, että odottavat rauhassa ja loppujen lopuksi olin koululla vain 3 minuuttia myöhässä.

Valmistelin junassa tuntia. Mietin, miten palauttaa mieleen PS2-sisältöjä. Annoin läksyksi identiteetin kertaamisen. Edellinen oppitunti oli liikaa omaa paasaamistani. Siitä jäi jo aiemmin muhimaan, että nyt pitää olla aktivoivaa opetusta. Vaikka tarinoiden avulla. Siitä tulikin hyvä juttu. Annoin tarinatehtävän, jonka olin junassa kehitellyt. Ei menty atk-luokkaan, se on niin tylsä luokka. Siirsin opiskelijoitten tarinat papereilta wikiin.

Keskustelimme minuuden sisäisestä kokemisesta. Minulle tulikin mieleen, että tässä hyvä yhteys JOHARI-jäsennykseen. Koska se ei ollut kellekään tuttu, tein siitä läksyn sillä aikaa, kun opiskelijat kirjoittivat tarinoita.
Läksy: JOHARI-ikkuna: Tutustu Etälukion PS1 JOHARI-verkkosivuun jossa asia esitellään. Valitse jokin lopussa olevista pohdintatehtävistä. Tee tehtävä. Käsittelemme tehtäviä seuraavan oppitunnin alussa.
Kävin monistamassa jokaiselle oman ruudukon ja selostin idean. Oli hyvä mieli lähteä viikonlopun viettoon, kun luokasta viimeiseksi lähtenyt opiskelija huokaisi, että tämä psykologia on niiiin kiinnostavaa.

Ei kommentteja: