lauantai 19. toukokuuta 2007

Wiki ja läksyt

Kurssin loppuosan läksynä oli esitellä jokin mielenterveyshäiriö tai mielisairaus. Kokosin muutamia pääasioita wikiin. Eräs opiskelijoista oli kotona kirjoittanut oman esittelynsä wikisivulle. Avasin sen oppitunnilla, hän selosti. Kun muut tekivät tarkentavia kysymyksiä, avasin skitsofreniaa käsittelevän artikkelin käypähoitosivustola, etsimme sieltä vastauksia ja liitin sivun linkkinä opiskelijan tekstin joukkoon. Toimi hyvin sulavasti.

maanantai 14. toukokuuta 2007

Stressiä - onneksi vain sisältönä

Viime viikko oli aikamoista vilskettä töissä, raportointi kurssin etenemisestäkin jäi. Keskiviikko 9.5. oli vilkas päivä ja smurffin laki toimi: unohdin oikean kassin kotiin, jonne työpaikalta on 60 km. Siis suunnitelma bee käyttöön. Aloitimme tunnin psyyken säätely-läksyn käsittelyllä. Katsoimme sitten stressiä käsitelleen videopätkän, josta jokaisen piti poimia avainsanat talteen paperille. Aloitimme seuraavan tunnin perjantaina näiden avainsanojen käsittelyllä. Opiskelijat kysyivät ja itsekin tein kysymyksiä. Kokosin pienen stressi-wikisivun siltä pohjalta.

maanantai 7. toukokuuta 2007

Jäsentämistä ja aikataulumuutoksia

Perjantain ohjelma muuttui, kun teorioiden käsittelyssä innostuin selittämään juttuja vähän tarkemmin. Psykologiassa on vähän hämäävää se, että samaa asiaa selitetään niin monella tavalla. Tällä kurssilla se tulee erityisesti esille. Siksi on tärkeää tuntea jollakin tavalla psykologian historiaa ja kytkeä tietyt lähestymistavat tiettyihin traditioihin. Löysin aiemmin laatimani ruudukon aiheesta. Etsin sitä vielä koneelta... se on jossain. Löysin toisen tehtäväpohjan ja laitoin sen tulevaa keskiviikkoa varten (muutin Wordilla tehdyn tylsän värittömän PowerPointissa värikuvaksi).

Pitää muistaa lisätä vastaussivu (jälkihuom. lisätty on), kuorolaisopiskelija on poissa varsinaiselta oppitunnilta ja lupasi tehdä läksyt etänä. Perjantain poissaolijakin lähetti läksyt sähköpostilla ja siirsin ne wikiin. Porukka on ollut tosi aktiivista ja läksyjä on tehty hyvin. Olen yrittänyt tehdä niistä riittävän pieniä ja aihetta on käsitelty sekä edellisen tunnin lopussa että seuraavan tunnin alussa. Tähän olen kiinnittänyt palautteen perusteella huomiota. Edellistä tuntia pitää kerrata seuraavan tunnin alussa. Tätä ei opettajana aina muista, kun hommat on itselle tuttuja.

Wikiä on niin hauskaa tehdä, että äkkiä hujahtaa tovi jos toinenkin kivalla fiiliksellä. Teknisesti wiki on toiminut koko ajan nätisti, ei minkäänlaista tuskailua. Vanhoja tekosia on mukava liittää wikiin. Wiki toimii sekä kirjan ja tuntien jäsentäjänä että tehtäväkirjana. Olen nyt kolme vuotta rakennellut kursseistani portfolioversioita ja tästäkin kurssista on hyvää vauhtia tulossa sellainen aika kivuttomasti. Pätkä kerrallaan.

Liitutaululle piti taas piirrellä. Ja kertoilin samalla, kuinka minulla rauhan ihmisellä eilen paloi päreet tiskien kanssa (astienpesukone ei toiminut, kukaan muu ei tarttunut tiskivuoreen ja minäkin tein lakon... sitten illalla kone yhtäkkiä taas toimi ja arjen sietämistä oli tullut harjoiteltua, joskus asiat asettuvat kohdalleen ajan kanssa).

keskiviikko 2. toukokuuta 2007

Systeemiteoreettinen syrjähyppy

Lähiopetustunnin hauskuus on siinä, että välillä voi tunti mennä ihan eri suuntaan kuin suunnitteli etukäteen. Tänään mietin, että mepä kertaammekin Psykologian sanakirja -ohjelman jakson P niin kuin persoonallisuus avulla tähän asti opittua. Istui täydelleen siihen, mitä oltiin käsitelty. Mietin sitä, miten avainsanoista voisin koota Cmapin...

Ja kuinkas sitten kävikään. Aloitin tunnin läksyllä, opittu optimismi a'la Seligman. Ja sitten innostuin kertomaan systeemiteoreettisesta lähestymisestä. Ei ollut kellekään tuttu. Selitin biologian kautta, miten arkipäiväinen ilmiö systeemiteoria on kummallisesta nimestään huolimatta (esimerkki maaliskuun Tiede-lehdestä). Ja sitten piti tietenkin kertoa myös suurista systeemeistä: ilmastosta, kaaosteoriasta ja perhosefektistä. Ja sitten käytännön esimerkkinä käsittelimme stressiä, stressiherkkyyttä ja sitä, kuinka perimä-ympäristö-ihmisen oma toiminta muodostaa systeemin. Taisin innostua. Mutta se on minusta ihan oikein. Opettajana saa innostua. Ja joskus saa puhua myös KOK-menetelmällä siis: oppitunti valmisteltu Käsi-Oven-Kahvalla... meillä laitoksella oli eräs legendaarinen luennoitsija, jonka kurssilla suunnitelma ja toteuma eivät koskaan seuranneet toisiaan, puheesta huomasi, että valmistelut oli tehty askel ennen saliin astumista, mutta silti nautimme... no joskus kärsimme ja nautimme, mutta kun purimme luentojen jälkeen antia, huomasimme, että vastuu on aina myös kuulijalla.

Systeemiteoreettinen lähestyminen on mielenkiintoinen, olen tähän mennessä vain yhdessä psykan oppikirjassa nähnyt siitä mitään... se kirja pitääkin kaivaa esiin. Tänään jäi dokumentointikin vähiin. Mutta lopputunnin opiskelijat tekivät omia jäsennyksiä psykologian teorioista. Ne ilmestyvät wikiin ajan oloon.